Klarsgården

Klarsgården
Min underbara gård

onsdag 8 februari 2012

Arg som ett bi

Ja, mina vänner, jag är faktiskt arg som ett bi!


Denna vattenhistoria kommer inte ta slut på väldigt länge och denna "livets elixir" kommer bara att finnas tillgänglig ett par timmar på morgonen och ett par timmar på kvällen. Varför? Jo, för att det stora pumpen har havererat och reservdelarna är beställda från Holland och Tyskland. Varför i helvete kan de inte köpa svenskt? Jag skulle personligen rekomendera en pump från ITT Flygt t.ex (som min far varit VD för i Grekland dessutom). Bra grejjor och reservdelar kan säkert införskaffas på närmare håll än kontinenten!

Inte nog med det! Jag pratade med "ordförande för vattenföreningen" om att min hästar måste kunna dricka sig otörstiga på kvällar/nätter då vattnet fryser ute dagtid. Jag tyckte att de kunde sätta på vattnet vid midnatt och stänga av på mogonen för djurens skull. Näää, då har vi inget vatten på morgonen fick jag som svar. Vaddå? Hur många är det i byn som är uppe efter midnatt och duschar & kör tvättmaskiner nattetid? Jag kan personligen ta ansvaret för att trycka på start-knappen varje kväll vid midnatt. Nix, han visste att det inte skulle fungera. HUR DÅ? Kan vi inte prova fler alternativ än hans? Det här ska vi alltså leva med till någon gång i mitten på nästa vecka....


Jag erkänner att jag även slängde in en hel del spydiga kommentarer om att vi borde ha kommunalt vatten som alla andra människor i ren ilska. Vann nog inga pluspoäng där, men det skiter jag i.

Om det bara var det här så vore det galant, men näää, lite mer måste det ju bli när Catrine är i farten!

När de väl satte igång vattnet ikväll så satte jag och Anna otrolig fart och fyllde tunnor, hinkar och dessa underbara vattenpåsar. Tyvärr så var det tämligen dåligt tryck på vattnet, så medan ena säcken fylldes på i pannrummet så tog vi in hästarna. Jag missberäknade nog vattentrycket (eller så babblade vi för mycket) men när jag kom tillbaka till pannrumet för att hämta kärran med vattensäcken så hade jag översvämmning!!! Hela pannrummet var dränkt och ca 5 cm vatten täckte hela golvet! Jag upptäckte dessutom att golvet lutar åt fel håll... Nu har jag en skridskobana utanför pannrummet (som jag garanterat inte kommer komma ihåg imorgon) och risken för att jag halkar och slår ihjäl mig är STOR!

Sist men inte minst, så var vattnet som vi fick i kväll inget som jag personligen vill dricka eller duscha i. Hoppas att hästarna tycker det smakar OK för så här såg det ut....URK!

2 kommentarer:

  1. Paulina Wennerlund9 februari 2012 kl. 13:17

    Håller med, håller med och håller med. Man blir för fan apgalen! Varför köper man inte en SVENSK PUMPJÄVEL? Förresten kan vi slopa den här jävla vattenföreningen som bara verkar vara ett självändamål för småpåvar och så går vi ihop och bekostar komunalt vatten. Vi flyttade hit 1989 och det har sett ut så här sedan dess. Det var exakt samma fel -05. Och sen sinar ju brunnen vid torka på sommaren... Vi måste göra nåt.

    SvaraRadera
  2. Och jag som tyckte att det var så synd att vi inte kunde ansluta oss till vattenföreningen när vi köpte huset 1996.....vilken tur att det inte gick.
    Vi fick lov att borra en egen brunn och det kan jag ju vara glad för i dag.
    Lider med er!

    SvaraRadera