Klarsgården

Klarsgården
Min underbara gård

lördag 25 februari 2012

Svårt

Allting går att sälja sägs det och jag har alltid sagt att "jag kan sälja vilken häst som helst - till rätt pris"... ändå så är det svårt som tusan. Men, om sanningen ska fram, så är det enkelt jämnfört med när jag sålde  mitt hjärta - MEMO!

Det är nu dags att sälja Pepsodenten. Jag skulle så gärna ha henne kvar och se henne kvala till SM och det skulle hon lätt kunna göra, men det funkar inte helt praktiskt. Trots att Danai pluggar på distans så är det svårt att hålla igång 4 st i tipptopp tävlingskondition, plugga och dessutom ha ett liv. Därför har vi tagit det svåra beslutet.

Jag är förvånad och lite paff över att vi redan har fått ett antal svar på annonsen som vi la ut idag, men borde kanske inte vara det. Det är ju en fantastisk ponny! Tänk va mycket det har hänt med henne sedan vi köpte henne hösten 2010.
Slutet på juli 2010

April 2011


Sensommaren 2010 hoppade hon 90 -1,00 (LC-LB) och startade sedan 1,10 (LA) med vinster och placeringar därefter.
I maj 2011 debuterade hon 1,20 (MsvB) och avslutade säsongen i 1,30 (MsvA).
Vilken framfart!


Hon har dessutom blivit en helt annan häst än den jag åkte och hämtade hem från Borlänge i augusti 2010. När jag hämtade henne var hon tämligen svårlastad, sprang över folk, tuff och kaxig som tusan. En ganska otrevlig individ faktiskt. Vid något tillfälle försökte hon backa mot en tränare som hon inte gillade, och planerade att slå. Vid andra tillfällen har hon försökt nita andra hästar på träning - särskilt skimmlar, men det är spårlöst borta!


Numera är hon tillgiven och mysig, lastar sig själv i transporten, går en halvmeter bakom den som leder henne och är allmänt foglig både hemma och på tävlingsplatsen. Visst kan hon fortfarande försöka ta överhand, men där har hon inget att hämta med oss som "flockledare" och backar snabbt tillbaka och återgår till sitt nya trevliga sätt.

Det är därför som det är så himla svårt att sälja denna underbara ponny - hon är verkligen speciell! Vi kommer vara mycket kinkiga med vem som köper henne, eftersom det krävs kunniga hästmänniskor för att hon ska må bra och vara den hon är. Hon måste få vara "speciell" samtidigt som det kan bli farligt om man inte visar vem det är som bestämmer.

Jag önskar verkligen att vi kunde ha kvar Pepsi i all evighet, men ponnytiden är, som alla vet, en passerade fas. Nu gäller det bara att se till att hon hamnar på rätt ställe!

1 kommentar:

  1. Skitsvårt. Rätt köpare då klarar man separationen skapligt. Men det är ändå så jäkla tungt.

    Vilken speciell personlighet. Hoppas det blir bra i slutänden. =)

    SvaraRadera