Klarsgården

Klarsgården
Min underbara gård

onsdag 7 november 2012

Köksinspiration

Jag vet inte hur andra gör när de ska laga mat, men jag behöver inspiration. Jag börjar ofta med en viss ingrediens och utgår från just den.

Idag började det med en 20-kg säck fodermorötter som jag köpte på Granngården igår. När jag och Danai skulle baka morotskaka igår kväll upptäckte jag att morötterna i kylen var nästan slut så jag pep ner till stallet och snodde några bjässar från kusarna. Oj va goda de var! Söta och saftiga! Ikväll ville jag knapra fler morötter och började fundera på vad jag skulle göra med dessa vackra och färgstarka rötter.


Jag hittade en del andra rotfrukter i kylen, och bestämde mig för en rotfruktspytt bara för att det låter så sagolikt gott. Jag har aldrig gjort det förut, men hur svårt kan det vara? Sagt och gjort; en massa tärnade rotfrukter i olika kulörer (kålrot, palsternacka, rödbeta), samt en gigantisk rödlök i en eldfast form, på med lite olivolja, salt, peppar och timjan. In i ugnen.

Sedan hade jag grävt fram en köttbit och det var väl inte direkt någon oxfilé, utan en vanlig hederlig bit ryggbiff. Strimlad, tänkte jag direkt, då blir det inte så hårdtuggat. Men strimlat kött kräver en mycket god sås och jag har gått lite hårt åt alla creme fraiche såser och gräddsåser den senaste tiden, så idag ville jag ha helt annorlunda. Det fick bli en Teriyakisås (vilket jag heller aldrig har gjort) men eftersom jag visste hur det smakade så lät jag mina smaklökar bestämma: en massa soja, lite vitt vin, en hel del farinsocker och detta fick liksom bara koka ihop till rätt konsistens och VIPS, en supermumsig Teriyakisås!


Lite nudlar till det och vi fick oss en utsökt måltid utan några större svårigheter, dekorerad med sesamfrön som sig bör. Både enkelt och billigt.


Tänk va LÄTT det är att laga mat!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar